Fanvestory, kus saab osta tüki erinevate Eest" />
Close

Fanvestory kaasasutaja: meil investeerivad nii tulihingelised fännid kui ka investorid

Eesti investeerimismaastikul on ühe omanäolisema ühisrahastusportaalina esindatud Fanvestory, kus saab osta tüki erinevate Eesti tippartistide muusikateostest ning saada sellega õigus teenida osa tulevikus laekuvatest autoritasudest.

Põhiolemuselt on tegemist hübriidiga nii investeerimisportaalist, võimalusest toetada oma lemmikartistide karjääri edenemist ning omada tükikest oma lemmiklugudest. Portaalis on oma projektidele rahastust leidnud teiste seas näiteks Tanel Padar, Tommy Cash, Liis Lemsalu, Ott Lepland, Põhja-Tallinn, Mahavok ja Arop.

Rahajutud.ee portaal võttis ühendust Fanvestory kaasasutaja Juko-Mart Kõlariga, kes rääkis portaali esimesest eluaastast, nende sihtrühmast ning tulevikuplaanidest. Kõlari sõnul ei piirdu Fanvestory vaid kohaliku turuga ning töö käib mitmel huvitaval suunal.

Teil sai hiljuti täis esimene tegutsemisaasta. Kuidas esimese aastaga ise rahule jääte?

Algusperiood on sarnaselt teistele start-up’idele väga hüplik olnud – edusammud ja kordaminekud vahelduvad tagasilöökide ja järjest keerulisemate väljakutsetega. Esmalt on muidugi hea meel, et ületasime esimese “surmaoru”, kus tavaliselt 70-80% alustavatest ideedest ja uutest start-up’idest lõpetavad. See on periood äriidee arendamise ja toote lansseerimise vahel, kuhu tuleb jõuda sisuliselt ilma rahastuseta. See tähendas Fanvestory kaasasutajate jaoks olulisi kompromisse ning need otsused ei tulnud kergelt ega odavalt. Teiseks jäime väga rahule esimeste projektide lansseerimise tempo ja kiire arenguga: saime lahenduse tehniliselt valmis vahetult enne avalikku lansseerimist ETV otsesaates. Meil on hea meel, et nii Tanel Padar kui ka Tommy Cash olid valmis meie uudse ideega kaasa tulema ja meid nii varases faasis usaldama. Ja loomulikult jäime rahule meie regiooni ühe väljapaistvama kiirendi, Startup WiseGuys’iga, mille kaudu saime kokku enda esimeste investoritega. Eriti tänan siinkohal Herty Tammot, Rein Lemberpuud ja Rain Kivisikku, kes võtsid meie jaoks aega, et süvitsi minna ja kaasa mõelda. Ja lõpuks jäime rahule kõigi nende kogemustega, mis ühe start-up’i ehitamisega kaasnevad – inimene õpib kõige rohkem siis, kui selg on vastu seina, ning neid olukordi on olnud palju.

Kas senised projektid on täidetud pigem muusikute endi fännide poolt või on teid üles leidnud ka puhtad finantsinvestorid?

Tunde järgi ütleksin, et 50-50. Meil on inimesi, kes on tulihingelised konkreetse artisti fännid, aga on ka neid, kes ütlevad otse, et “see artist mulle küll ei meeldi, aga ma usun, et ta teenib raha”.

Kas Fanvestory üldse sobib teie hinnangul puhtale finantsinvestorile ning kas püüate seda segmenti inimesi?

Meil on kolme tüüpi huvilisi: investorid, toetajad (soovivad konkreetse artistiga suhestuda) ja mängulised panustajad, kes panevad summa alla ja vaatavad, kas juhtub midagi ägedat, näiteks mõni lugu saab tõeliselt kuulsaks. Tegemist ei ole traditsioonilises mõttes investeerimistootega, sest me ei saa kunagi piisava täpsusega ROI-d ennustada. Seda oleme ka selgelt iga projekti puhul välja öelnud: me ei saa garanteerida kindlat tootlust, aga kui ostate ühe protsendi teose tuludest, siis täpselt nii palju ka saate. Senised kaasatud summad on jäänud 10-300 euro vahele investeeringu kohta ja mulle tundub, et kui keegi teeks seda ainult investeerimise eesmärgil, siis need pole piisavalt suured summad tõsiseks investeerimiseks. Me ei oska öelda, mis tulevik toob, võimalik, et meil on ühel hetkel palju erinevaid projekte ja ka summad kasvavad, aga praegu ütleks, et meie sihtgruppi kuuluvad nii investeerimishuvilised inimesed kui ka artistide fännid/toetajad ja enne, kui pole piisavalt palju infot, ei saa otsustavalt ühte sihtgruppi kõrvale jätta.

Kas saate välja tuua mingeid numbreid, kui palju teie esimeste projektide lood on autoritasusid teeninud või palju investorid on oma osaluse eest tagasi teeninud?

Meie esimesed väljamaksed toimuvad paari kuu pärast (pärast jaanipäeva) ja siis saame täpse vahekokkuvõtte teha. Ma olen seda varem ka välja öelnud, et esimeste lugude esimese aasta tootlus võib jääda 30-35% kanti. Kui lugu on välja tulnud 2017. aasta teises pooles, siis ehk 15-20% kanti. Kuigi lood teenivad järgmistel aastatel tõenäoliselt vähem, siis diil on sõlmitud 10 aastaks ja tegelikult ei tea kunagi, mis järgmistel aastatel juhtub – mõni lugu kuulub artisti iga-aastasesse kontsertrepertuaari ja seda mängitakse jätkuvalt raadios ning kuulatakse digitaalsetes kanalites, mõni teine lugu kujuneb aga pigem ühe- või paariaastase elueaga hitiks, ning mõnest teosest ei pruugi üldse hitti saada. Selle ennustamine on üsna tänamatu töö, millisest loost saab hitt ja millisest mitte, aga me püüame jälgida, et iga projekti puhul oleks vähemalt teoreetiline võimalus võita. Ning iga projektiga oskame seda järjest täpsemalt teha.

Mida ootate portaali teiselt tegutsemisaastalt ning mis on suuremad plaanid, mida saab juba välja käia?

Kindlasti peame muutuma rahvusvaheliseks, sest Eestis on üldse paarkümmend artisti, kellega saame koostööd teha – meie ärimudel on seotud autoritasudega ja selleks, et tehing oleks mõlema poole jaoks mõttekas, peab artist (õiguste omanik) teenima vähemalt 5000 eurot tasusid aastas. Meil on praegu mitu varianti laual, kuidas Skandinaaviasse ja sealt edasi Suurbritanniasse ja ka Aasiasse minna. Selle hüppe tegemine on osutunud palju keerulisemaks kui me esmalt arvasime, sest tegemist on tõepoolest uut tüüpi ärimudeliga, mis ei ole rahvusvahelises muusikatööstuses tuntud, kuigi üldine trend liigub kõigile arusaadavalt selles suunas, et artist viiakse data abil järjest targemalt kokku tema globaalse publikuga ning just seda Fanvestory teebki. Lisaks sellele oleme välismaa silmis üks Ida-Euroopast pärit start-up, mis toob kaasa omad piirangud, vähemalt algusfaasis. Suuremad artistid võtavad sageli malli üksteiselt ja me usume, et kui saame esimese rahvusvahelise A-kategooria artistiga lepingu sõlmitud, siis edasi läheb lihtsamaks. Aga see on suur ja keeruline samm. Meil on erinevaid võimalusi olnud, aga kui lähed uuele turule nö C-kategooria artistiga, siis sealt hiljem ülespoole liikuda on raske, kui mitte võimatu. Sõlmisime hiljuti huvitava sisuga partnerlusleppe Rootsi muusikatööstuse innovaatilise ettevõttega, aga sellest ei tahaks enne täpsemalt rääkida, kui esimesed viljad käes. Igal juhul tundub, et saame vastastikku kasulikud olla ja loodame sellest koostööst rahvusvahelist arenguhüpet. Ja viimaks, kui jätkame senises tempos, siis veel enne suve saab meie platvorm ühe põneva ja mängulise lisafunktsionaalsuse, nii et kui parasjagu huvitavaid projekte lahti pole, saavad inimesed ikkagi huvitaval moel artistidega suhestuda. Siinkohal ei taha ma liiga vara üllatust ära rikkuda, vaid kutsun üles registreerima kasutajaks, kes seda veel teinud pole ning jälgige, mis juhtuma hakkab!

scroll to top