Close

Kuidas teenida autosse investeerides korralikku tootlust?

Investeerimisest rääkides puudutakse peamiselt laenamist või kinnisvara- ja aktsiaturgu, kuid siin tasub märkida ka üht peenemat valdkonda: nimelt annab autosse investeerimine võimsa tootluse, kui teha õigeid otsuseid ning väärt kodutöö. Kuidas on see võimalik?

Rahajutud.ee võttis asja käsile ning uuris teemat lähemalt: seadsime sammud Põhja-Tallinas asuvasse vanatehnika restaureerimisega tegevasse ettevõttesse Autoklassik, mis on tegutsenud kümme aastat ning omab väärt portfoliot ja teadmisi: nende käe alt on läbi käinud autosid, mida toodeti maailmas kõigest 295 tükki ning klientuur ulatub Prantsusmaale ja Belgiasse ning rahulolevaid kliente on nii Soomes, Inglismaal kui ka Saksamaal.

Autoklassiku omanik Harri Tiidus oli meeleldi nõus lahti mõtestama restaureerimismaailma põhitõdesid, klientide arusaamisi restaureerimisest, jagama kasulikke näpunäiteid sobiva tooriku leidmisel ja töö põhjalikkusest.

Esiteks, millistesse autodesse tasub üldse investeerida? Tavaline loogika ütleks, et vanadesse masinatesse, mis on muutumas haruldasteks, ja mis oleks kindlasti heas korras, siis on masin hinnalisem ning restaureerimisele kuluv aeg ja töö on väiksem. Jah? Ei ole nii – tegelikkus on natuke teistmoodi: nimelt tasub leida võimalikult odav kere, kui tahta masinast teha oma pensionisammas, mitte hobiauto. Kuna restaureerimisel võetakse auto niikuinii üksipulgi juppideks, siis töötundide arv heas seisus oleva auto ostmisel ei vähene.

Eelarve on minimaalselt 50 000 eurot, oleneb muidugi toorikust

Hästi, mõte on olemas investeerida masinasse, aga millisesse? Hetkel on kuum teema investeerida 70-ndate kuni 80-ndate Porschedesse, alati jäävad ka 911-seeria mudelid vägagi hinnatuks: mida haruldasem, seda parem. Kuidas aga mõista, kas hind on vääriline ning kas tegemist on hea diiliga? Siin tuleb appi fantastiline veebisait www.hagerty.com, mis on aastaid jälginud klassikute ostu- ja müügihindasid, jagades eksemplarid nelja erinevasse seisukorda kajastavatesse kategooriatesse: ideaalsed; väga head; head; normaalsed. Siis on hea lihtne kalkuleerida: kas tooriku hind + 50 000 – 70 000 eurot investeeringut on tulus või on tegemist nullprojektiga? Tiidus soovitab keskenduda autodele, mille valmis kujul turuväärtus on üle 100 000 euro, siis on toorik + töötunnid + varuosad väga suure tõenäosusega omadega plussis: pole mõtet otsida masinaid, mille toorikud võivad maksta küll vähe, ent 50 000 – 70 000 eurot sisse pannes saab masina eest küsida vaid 30 000. Oleks ju kuidagi nukker, või mis?

Aga miks on restaureerimine nii kallis? Töötundide arv, mis läheb ühe sõiduki restaureerimiseks, on meeletu – suure auto korral võib töötundide arv ületada 2000, töötunni hinnaks on näiteks Autoklassikus 25 eurot, suuremate projektide puhul kokkuleppel, millele lisanduvad varuosade jm kulud, näiteks auto ülevärvimine. Samuti tuleb arvestada, et ooteajaks võib olla umbes üks aasta ehk tasub oma lemmiku restaureerimiseks aega varuda.

Eelarve suurus ehmatab paljud kliendid eemale, sest tihtipeale on restaureerimisest jäänud ekslik mulje: nimelt on Eesti telekavadesse jõudnud Discovery saated autode restaureerimisest, kus tundub, et töö käib kiirelt ja üpris taskukohaselt. Tasub meeles pidada, et tegemist on siiski meelelahutusega, mitte päriseluga.

Sisse pandud kapital võimalik aastatega mitmekordistada

Mis annab restaureeritud autole väärtuse? Auto haruldus, restaureerimisel tehtud dokumentatsioon koos pildigaleriiga annab tehtud töödest aimu ja tekitab ostjas kindlust: ülevaade vahetatud varuosadest ja tööde mahust manab reaalse pildi, kui mahukas ja põhjalik on olnud kogu ettevõtmine.

Kuidas on hinnad muutunud? Ekstreemne näide on näiteks 1955. aasta ülimalt legendaarne Mercedes-Benz 300SL, hüüdnimega „Kajakatiib“: 2006. aastal saanuks okeis seisus eksemplari 375 000 dollariga: sinna investeerides 75 000 – 100 000 saanuks hinnaks 475 000 ja masina, mis on täiesti ideaalne. 2018. aastal on sama auto hinnaks 1 500 000 dollarit: 12 aastaga kolmekordne hinnatõus on üpris võimas.

Autoklassik ei tegele mitte ainult restaureerimisega, vaid vanade sõidukite regulaarse hooldusega, vajadusel ka moderniseerimisega: roolivõimu paigaldamine, vedrustuse kaasajastamine, kaasaegsema rooli paigaldamine jm töö.

Pole harv juhus, kui vanasõiduk vajab remonti, kuid tavapärased remonditöökojad kas keelduvad või pole nõus masinat remontima. Tihtipeale on põhjuseks spetsiifilise kogemuse puudumine ja eriskummaliste tööriistade puudumine, mis on mõeldud just selle ajastu autodele.

3 Comments

  1. Kuutootlus 16,6% kaheteistkümne aasta jooksul tähendaks, et hind on 1,166 astmes 144 = 4 023 381 928 korda tõusnud.

    1. Täiesti tõsi. Vabandame, need numbrid olid ebakorrektsed. Kuna tegemist oli külalispostitusega, siis uurime autorilt, mida ta tegelikult mõtles ja tahtis kirjutada. Tänud märkamast!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

3 Comments
scroll to top