Arvuti- ja videomängude loojate või igasuguste teiste mängude tootmise ja kavandamisega tegelev ettevõte pole kindlasti esimene passiivse sissetuleku instrument, mille peale investor mõtleb. Paljudel puudub kokkupuude selliste ettevõtetega nagu EA, Valve või Ubisoft ja nende loodud mängudega.
Kui mitme generatsiooni arvutimängude teadmised piirduvad Tetrise, “ussimängu” ja Solitaire’ga, siis on see valdkond tormiliselt edasi liikunud ja kogu sektori väärtust hinnatakse 2021. aastaks ligi 180 miljardile dollarile. Pole haruldane, et uue mängu avaldamise järel sooritatakse üle miljoni ostu ning edukate mängude väljalaskmine tekitab ettevõtete aktsiates järske hüppeid. Samas, viivituste ja populaarsuse kadumise järel toimuvad sama kiired langused. Mängutootjate aktsiad võivad seetõttu olla keskmisest volatiilsemad.
Tänased kõige kuumemad tegijad
Ka vanematele mänguritele on hästi tuttav nimi Sony. Vähesed teavad, et Sony on tegelikult videomängude maastikul endiselt mõjuvõimas tegija. Turuväärtusega ligi 62 miljardit dollarit, on firma üks valdkonna suuremaid tegijaid. Seda peamiselt tänu PlayStationi eduloole ja konsoolimängude populaarsuse kasvule. Mängude valdkond moodustab Sony kogutulust ligi ühe neljandiku.
Järgmised kaks nime on tugevad nutiseadmetele loodud mängude valmistajad. Teadagi, et nutitelefoni kasutajate arv kasvab iga aastaga aina kiiremini ning sellel arengul ei näi lõppu tulevat. Tänu sellele on telefonimängude sektor teinud läbi suure kasvuspurdi. Eriti edukad on olnud USA ettevõtted Glu Mobile ja Zynga, kes on keskendunud “sotsiaalsetele mängudele”. Viimase kõige populaarsemad on näiteks FarmVille, Zynga Poker ja Slots.
Liikudes edasi kaardi- ja õnnemängudele, siis nutitelefonide tõusuga on suurenenud ka online-kasiinode ja kasiinomängude tarbimine, sest ollakse väga palju liikuvuses ning ajaviiteks tehakse paar ruletiringi või kaardimängu. Tõenäoliselt tuntuim selliste mängude tootja on Betsson Group, kelle alla kuulub ka Eesti Betsafe (endine Triobet). Nõudluse kasvades on pidanud hasartmängud ja kasiinod internetti kolima, sest esinduses käimise jaoks pole inimestel aega.
Üks viimaste aastate legendaarsemaid ettevõtteid on New Yorgi ettevõte Take-Two Interactive, kelle alla kuuluvad väga mainekad nimed nagu Rockstar Games ja 2K. Paljud inimesed ei pruugi valmistajaettevõtet isegi teada, kuid Grand Theft Auto, WWE, NBA, Red Dead ja BioShock mängudeseeriad on iga veidigi tõsisema mänguri jaoks une pealt tuttavad.
Veidi vilunuma investori jaoks ei ole EA ja mõned suuremad mängudetootjad võõrad ning oma volatiilsuse tõttu võimaldavad suurema riski ja hea õnne korral ka suurema kasumiga investeeringuid teha. Ilmselt seetõttu panevad mitmed suurtootjad olulist rõhku investorsuhetele.
Miks endiselt nii populaarsed?
Videomängude puhul on eeliseks mängude passiivne tootlus pärast mängu avaldamist. Töö on tehtud, aga mängu ostetakse veel pikka. See võimaldab ettevõttel jooksvalt aina suuremat tulu saades uusi mänge välja töötada ning eelmisi värskendada ja uuendada.
Aina kiirema ja kvaliteetsema internetiühenduse ja inimeste kustumatu sooviga simuleerida reaalsust, saame täna ja tulevikus aina realistlikumaid ning emotsionaalselt paeluvamaid mänge luua. Tänu ootusärevusele, suurepärasele turundamisele ja tarbijate kustumatule vajadusele võime ennustada, et videomängude sektor kasvab iga aastaga aina suuremaks. Oma panuse annab sinna ka ühe populaarsust koguv E-spordi valdkond.
Videomängutootjate aktsiad on sageli keskmisest volatiilsemad ning vaatamata kustumatule nõudlusele tuleb aeg-ajalt ette hilinemisi, lati alt läbijooksmisi ja ebaõnnestumisi. Investori jaoks on see aga siiski atraktiivne valdkond, kuna kogu tööstusharu suunda on näiliselt kergem ennustada. Motley Fool on võtnud kokku 2019. aasta soovitused videomängutootjate aktsiate osas ning pakub oma eksperthinnanguga suurepärase võimaluse valdkonnaga tutvust teha.