fbpx
Close

Kella helistamine ja foto Times Square’ilt – mis on Tallinna börsi traditsioonide taga?

Avatar

Kuigi aktsiabörsid on viimaste aastakümnetega infotehnoloogia pealetungi tõttu varasemaga võrreldes tundmatuseni muutunud, siis on traditsioone, mida pole suutnud murda ka uued tuuled. Ka Tallinna börs on juurutanud mõned väga toredad traditsioonid, mis pakuvad ettevõtetele emotsionaalset väärtust.

Üheks väga vanaks tavaks on börsikella helistamine, tähistamaks kauplemispäeva algust ja lõppu. See sai alguse New Yorgi aktsiaturult (NYSE), kuid paljud börsid üle maailma on traditsiooni üle võtnud. Börsi alguspäevil oli märguandmise vahendiks puidust haamer, kuid 1800-ndate aastate lõpus asendati see gongiga. Kui NYSE kolis 1903. aastal aadressile 18B Board Street, siis vahetati gong välja messingist kella vastu, mille sarnast senini helistatakse. Kuula NYSE börsikella heli SIIT.

“USA-s õhtuti ja hommikuti televisioonis tehakse live-ülekandeid, kuidas mõni kuulsus või börsiettevõtte juhid avavad või sulgevad kella helistamisega börsi,” kommenteeris portaalile Rahajutud.ee Nasdaq Tallinna kommunikatsiooni- ja turundusjuht Ott Raidla.

Ka Tallinna börsil on oma kell olemas ning seda helistatakse erijuhtudel nagu ettevõtete esmanoteerimised ja teised tähtsündmused. “Meil seda kella väga kaua pole olnud ning oleme helistamisi teinud umbes 3-4 aastat.”

Raidla sõnul ei helistata Tallinnas asuvas kontoris börsikella muidugi mitte igal hommikul, vaid uute ettevõtete lisandumisel börsile, pressisündmuste raames. Varem, kui kella veel ei olnud, koguneti firma esindajatega samuti börsi ruumidesse ning löödi klaase kokku ja korraldati pressikonverents.

-EfTEN Capitali tegevjuht Viljar Arakas helistab börsikella | Foto: Nasdaq Tallinn

Teiseks traditsiooniks on kinkida börsil noteeritud ettevõtetele pilt, kus nende logo ja börsile tuleku tervitus on näha suurtel LED-ekraanidel New Yorgis, kuulsal Times Square’il.

“Väga suur osa väärtusest, mida börs pakub, on see, et ettevõte muutub palju nähtavamaks. Meie tahame toetada börsile tulevaid ettevõtteid oma nime tutvustamisel ning selle sümboliseerimiseks kingitakse neile esimesel kauplemispäeval see pilt,” selgitas Raidla.

Ta lisas: “Üldjuhul tehakse pilt paar päeva varem, aga reklaam jookseb päriselt seal ekraanidel umbes 10-15 sekundit. Oleme kuulnud hinnangulisi numbreid, mis Times Square’il reklaamiminut maksab ning see on ikka kümned tuhanded dollarid. Meie ettevõtetele on sellel pildil muidugi emotsionaalne väärtus.”

Tallinna börsifirmadest on kasutanud juhust ning käinud ka New Yorgis koha peal börsikella helistamas näiteks Tallinna Kaubamaja, LHV ja Tallinna Vesi. “Kui ettevõtete esindajad käivad seal kella helistamas, siis tehakse sündmusest pildid ja need pannakse sinna suurele ekraanile täpselt siis, kui firmade esindus majast välja läheb. See on äge traditsioon.”

-MarketSite | Foto: Reuters/Scanpix

Konkreetse LED-ekraanide lahenduse nimi on Nasdaq MarketSite ning asub see Times Square’i loodenurgas asuva 7-korruselise silindrikujulise maja seinal. Esmakordselt hakkas see tööle 1. jaanuaril aastal 2000. Ekraanidel jookseb pidev börsiinfo – uute firmade tervitused, aktsiate hinnad, börsiuudised jne.

Näiteks Eesti Vabariigi 100. sünnipäeval näidati ekraanidel sünnipäevaõnnitlusi meie riigi tähtsa päeva auks.

Maja esimesel korrusel on televisioonistuudio, kus ühes seinas on 17m x 4m suurune monitoride kogum, kus pidevalt jooksev vastava päeva börsiinfo. Seda kasutavad taustaks ära CNBC, CNN, Yahoo! Finance, Fox News Channel, MSNBC, Bloomberg Television, BBC ja teiste telekanalite reporterid, kes börsiteemalisi reportaaže teevad teevad.

scroll to top