fbpx
Close

NBA sotsiaalmeedia paradoks – vaade USA profispordiliigale läbi rahaprisma

Avatar

-NBA valitsev meister Los Angeles Lakers | Foto: USA TODAY Sports/Scanpix

Tavapäraselt algab NBA hooaeg oluliselt varem ehk juba oktoobris. Seekord võib aga öelda, et jõulud tähistasid ka NBA uue hooaja algust. 

Ameerika Ühendriikide ühes populaarsemas spordikanalis ESPN-is näidatud New Orleans vs Miami ja LA Clippers vs Denver mängud olid 10% vaadatumad (2,83 miljonit vaatamist) kui eelmise aasta jõulupühade ajal (täpsemalt 25.12.2019). NBA hooaja algus oli samuti sotsiaalmeedias hitt. NBA videosid vaadati hooaja esimesel nädalal 36% rohkem kui eelmisel aastal sama perioodi peale (allikas ESPN). Küll aga ei olnud NBA ainukene Ameerika Ühendriikide spordiliiga, mille vaatajanumbrid olid võrreldes eelmise aastaga oluliselt kõrgemad: USA spordiliigade kuninga NFL-i vaatajanumbrid püstitasid ka rekordeid.

Pealtnäha helge hetkeseisu taustal on aga murepilved. Tegelikult on NBA-l televaatajate numbritega erinevaid probleeme. NBA finaali vaadati eelmine aasta 49% vähem televisioonis, võrreldes aasta enne peetud finaaliga. Üldiselt NBA play-off’e vaadati aga omakord 37% vähem:

Samal ajal on NBA populaarsus aga tõusuteel. Miks ei ole vaatajanumbrid tõusuga kaasa tulnud? Kindlasti mõjutab hetkeseisu COVID-19 tingitud hooaja muutused, striimingu võimalused ja poliitilised probleemid. Vaatajate numbrite probleeme on olnud märgata juba aastaid, seda üldiselt kogu valdkonnas. Juba 2015 vallandas ESPN 300 töötajat ja viimase paari aastaga on nad kaotanud umbes 10 miljonit kanali tellijat. Selle aasta oktoobris vallandas ESPN veel omakorda 300 töötajat.

NBA televaataja numbrite osas tundub üks kõige loogilisemaid selgitusi olevat, et traditsioonilised vaatajanumbrid ei ole enam kõige parem peamine indikaator, kuidas liigade populaarsust mõõta. Nooremad fännid jälgivad järjest rohkem NBA-d Youtube’i, Twitter’i, TikTok’i ja teiste kanalite kaudu. Sotsiaalmeedia platvormide, äppide ja mobiilikasutuse populaarsuse tõus on tekitanud omamoodi pöörde selles, kuidas fännid sporti jälgivad. Üles on kasvanud põlvkonnad, kes on vaadanud suure osa oma elust tipphetked just videote, mitte täispikkade mängude vahendusel. Paljud neist jälgivad rohkem mängijate tegemist Instagramist ja teistes sotsiaalmeedia kanalites, vähem nende saavutusi väljakul.

See ei ole ainult NBA probleem. Noorte fännide spordi vaatamise eelistused on järjest enam liikumas täispikkade mängude ja box score’i vaatamisest hoopis highlight’side ning IG lugude suunas. NBA jaoks saab see olema suur väljakutse, kuidas veenda noori fänne mänge vaatama. Sotsiaalmeedia aitab küll kaasa populaarsuse tõusule aga seda on raske nn rahaks teha (vähemalt hetkel veel). NBA mängude vaatajanumbrid on aga kriitilised NBA kõige suurema rahaallika jaoks – telelepingud.

Kuidas sotsiaalmeedia nähtavusest ja üldisest kasvust raha teenida?

NBA on suutnud sotsiaalmeedia populaarsuse võimalustega aga USA spordiliigadest kõige edukamalt kaasa minna. Oluliselt edestatakse isegi NFL-i, Põhja-Ameerika spordiliigade konkurentsitut liidrit klassikalises televisioonis. Instagramis on näiteks NBA ametlikul kontol 53 miljonit jälgijat, siis NFL-il “ainult” 20 miljonit. Nendele kahele liigale järgnevad teised spordiliiga juba oluliselt madalamate jälgijate arvuga. MLB kontot jälgib 7 miljonit, NHL-i postitusi 4 miljonit, MLS kanalit 2 miljonit inimest. Jälgijate vahekorrad on küllaltki sarnased ka Facebookis ja TikTok-is, viimases jälgib NBA-d 12 miljonit, NFL-i 6 miljonit, MLB-i 2 miljonit, NHL-i 1 miljon ja MLS-i 200 000 inimest.

Spordifännide ootused on muutumas. Digitaalsetelt platvormidelt oodatakse personaalsemaid, rohkem meeskonna ja mängijatega sidet loovat sisu. Sisu tuleb pakkuda tihtipeale esiteks platvormidele, mille tarbitakse suures osas mobiilist, mitte suurte ekraanidega televiisoritest. Teostuse tase ei ole tihtipeale enam niivõrd kriitiline.

Uute võimaluste ärakasutamist katsetavad just ka mängijad. Mõni mängija on suutnud uut olustikku ära kasutada oma personaalse brändi võimendamiseks.

Sügisel NBA “mullis” (Orlando linna Disneylandi alale tekitatud piiratud ala NBA mängijatele elamiseks ja mängimiseks) mängitud hooaja lõpu ja play-off’ide uue olukorra kasutas kiirelt ära Matisse Thybulle. Philadelphia 76ers korvpalliklubi mängija, kes lõi Youtube’is enda isikliku videoblogi NBA “mullis” elamisest. Samal ajal kui ajakirjanike ligipääs “mullis” toimuvale oli vägagi piiratud ja tavaliste fännide jaoks oli projekti olemus küllaltki ebaselge, pakkus Thybulle võimalust näha mängijate igapäevaelu. Ta kajastas oma blogis, mida ja kuidas igapäevaselt süüakse, kuidas veedetakse vaba aega, kuidas ta perega ühendust peab kui ka seda, kuidas tagatakse mängijate turvalisus COVID-19 ohu eest. Tänaseks on videolugudel 10 miljonit vaatamist ja tema kanali subscribers’ite hulk 400 000. NBA jaoks aga ei ole Youtube’i vaatamiste tulu liiga jaoks. Mängijate populaarsuse tõus aitab kaasa küll üldisele liiga populaarsuse tõusule aga endiselt jääb õhku küsimus, et kuidas see selgemalt raha teenima panna.

Uute suundade katsetamiseks on NBA asunud koostööle mitmete sotsiaalmeedia populaarsuse ja mobiilikasutajate tõusust kasu lõikavate ettevõtetega. Mobiilimängude arendaja GreenPark Sports ja NBA hakkasid tegema koostööd (NBA teenib litsentsi pakkumiselt tulu), mille raames GreenPark Sports võib NBA särke ja muid kehakatteid kasutada oma mängusiseste avatar’idel. Äpp peaks turule jõudma 2021 aasta alguses. Tegemist on küll uue 2018. aastal loodud ettevõttega, aga sellega on seotud mitmed tehnoloogia maailmas tuntud nimed nagu Chad Hurley (Youtube’i kaasasutaja).

Dapper Labs, blokiahela tehnoloogial põhinev ettevõtte, alustas koostööd mängude highlight’side kogumise pakkumisel platvormil NBA Top Shot. Need digitaalsed highlight’id on müügil “pakkides”, mille hinnad algavad 8 eurost. Ettevõtte investoriteks on ka NBA mängijad Spencer Dinwiddie, Andre Iguodala.

Kiiremad tulu teenimise suurendamise võimalused tunduvad NBA jaoks peituvat siiski traditsioonilisemates valdkondades.

Spordipanustamine kui uus tuluallikas

Viimastel aastatel on Ameerika Ühendriikides toimunud murrang spordipanustamise laiema seadustamise osas, mis on kaasa toonud väga suure huvi USA spordiliigade andmete ja koostöö osas.

Spordipanustamist pakkuvad ettevõtted on võtnud end järjekorda USA suurte spordiliigade uste taha. NBA ei ole erand ja liiga on tegutsema hakanud. Valdkonnas on sõlmitud palju koostöölepinguid. Kas NBA sotsiaalmeedia laiem nähtavus aitab ka oluliselt kaasa spordipanustamise tulu teenimisel, seda on veel vara öelda. Küll aga mida rohkem inimesed panustavad, seda rohkem nad vaatavad mänge.

NBA näeb sellest ka selget võimalust. Spordipanustamist pakkuvad ettevõtted ja NBA teevad hulga integratsioone üksteise promomise, andmete ja sisu jagamise osas. NBA hakkab järjest enam spordipanustamise ettevõtteid promoma NBA TV, NBA.com, NBA äpi ja NBA sotsiaalmeedia platvormide vahedusel. Vastupidi spordipanustamise ettevõtted oma kanalites ja nad saavad pakkuda laiemaid võimalusi panuste tegemiseks. Kindlasti üritatakse tänapäeva tehnoloogia võimaluste läbi pakkuda uut tüüpi lahendusi ja laiemalt meelelahutuslikumat kogemust.

Panustamise ettevõtted töötavad välja üha enam uusi võimalusi ka kiiremaks panuste võimaldamiseks. Uued lahendused on järjest laiemalt jõudmas ka Eestisse. Betson Group, kes on tuttav Eestis Betsafe nime all, tõi mõned kuud tagasi Eesti turule uudse SuperCasino kasiino lahenduse. Tegemist on PayNPlay süsteemil toimiva lahendusega, mis võimaldab kiirelt alustada mängimist ilma eraldi kontot registreerimata ja ära jääb ka manuaalne dokumentide kinnitamine. Need sammud tehakse panga kaudu automaatse tuvastusega. Mängijate andmeid kasutatakse seeläbi minimaalselt ja lahendus toetab Rootsi Trustly süsteemi, mille läbi saad oma kodupanga kaudu kiiresti konto luua.

Spordiliigade populaarsus on juba pikemalt aidanud tõsta ka erinevad fantasy liigad ehk fantaasiaspordi platvormid. Tegemist on tavaliselt terve hooaeg kestvate spordimeeskondade liigadega ja selle platvormil toimub suurem osa panuseid väiksemates summades ning sõprusringkondade või väiksemates gruppides. Kasulik süsteem NBA ja teiste liigade populaarsusele aga jällegi mitte eriline tuluallikas.

Traditsiooniliste fantaasialiigade kõrvale on nüüdseks aga tekkinud ka erinevad daily fantasy ehk rahaliste auhindade peale igapäevast meeskondade kombineerimist lubavad liigad nagu FanDuel, DraftKings ja teised. NBA on juba antud liigadega koostööd alustanud. Kui viljakat, seda näitab aeg.

E-spordi potentsiaali kompamine

NBA üritab järjest enam saada ka e-spordi rongile. NBA ringkondades ei ole e-spordile panustamine midagi võõrast. E-spordi meeskondadesse ja valdkonnaga seotud tehnoloogiatesse on investeerinud nii NBA klubi omanikud nagu näiteks Mark Cuban, läbi aegade suurimate NBA legendide hulka kuuluvad staarid nagu Michael Jordan, Shaquille O’Neal, Magic Johnson kui ka mitmed aktiivselt veel liigas mängivad korvpallurid nagu Stephen Curry, Kevin Durant jt.

2017. aastal lõi NBA oma e-spordi liiga NBA 2K League. NBA e-spordi meeskondade mängijate palgad aga ei ole isegi võrreldavad füüsiliselt palliplatsil mängivate korvpalluritega. Parimate e-spordi mängijate palgad jäävad umbes suurusjärku 30 000 eur hooaja eest. Võrreldes, et NBA kõige kõrgem palk hooaja eest ulatub umbes 35 miljoni euroni. E-spordi mängijatel on võimalik võita küll veel umbes miljoni ulatuses auhinnarahasid. NBA e-sportlased on aga muutumas juba järjest kuulsamateks. Küll aga tundub olevat kaugel veel aeg, millal keskmine NBA fänn vajaks NBA e-spordi mängijate nimetamiseks kahe käe sõrmi.

E-spordi vähest populaarsust ilmestab hästi isiklik seik paari aasta tagant. Olles juba 20+ aastat suur NBA Dallas Mavericksi fänn, olime Dallases vaatamas kaasfänniga Mavericksi mänge (tervitused Hando Murumäele). Võib julgelt öelda, et Mavericksi koduareeni ei näe me mitte unes, vaid tunneme ära ka kõige udusemalt pildilt. Külastades aga mängude vahelisel päeval Dallase kohalikku hipster rajooni Deep Ellum ja nähes tänavakunsti meie suurest lemmikust Dirk Nowitzkist, tahtsime selle taustal teha ka korraliku fotosessiooni.

Küsimusi ei tekitanud ka satelliitantenni laadne moodustis hoone katusel.

Alles tagasi Eestisse jõudes panime pildi kokku, et tegelikult ei olnud meie taustaks mitte lihtsalt Dirk Nowitki tänavakunst, vaid Dallas Mavericksi e-spordi meeskonna hoone. Maja, milles mängib igapäevaselt ka NBA 2K League’i suurimaid staare Dimez. Isegi tagasi minnes, kõnetaks meid rohkem ketsid varna riputanud Dallas Mavericksi legendi Dirk Nowitzki grafiti, mitte Mavericksi e-spordi meeskond.


Artikli autor: Raido Tamar

scroll to top