Close

Ühes portaalis sõber, teises vaenlane: mis on RTP?

Foto: Pexels

Hasartmängude puhul räägitakse sageli õnnest, kuid vaid vähesed on kursis sellega, millised süsteemid seisavad õnnelikkuse taga. Hasartmängude puhul on üheks viisiks hinnata “tabamuse” võimalust mängu keskmine teoreetiline tagastusmäär ehk RTP.

Teoreetilist tagastust näitavad protsendimäärad on kirjas mängude reeglites või infolehtedel, kuid teadmata, mida protsent üldse näitab, on selle tulemusi mõjutavast efektist arusaamine pea võimatu. Portaal välismaa-kasiino räägib, miks infolehel pisikeses kirjas olev number on hasartmänguri seisukohast oluline mängu kvaliteedi näitaja.

RTP võib olla püsiv või muutuv

Keskmised tagastusmäärad kõiguvad mänguliikide vahel, kuid RTP-käärid lõikavad eriti sügavalt mänguautomaatide ehk online slottide segmendis. Kuna klassikaliste lauamängude nagu rulett, blackjack ja bakaraa reeglid on tootjast sõltumatult samad, ei erine RTP sama mängu teise tootja versioonis mängimisel.

Näiteks on Euroopa stiilis ruletilaua tagastusmäär 97,3%, blackjackimängude teoreetilised tagastusmäärad võivad strateegilisel mängimisel ületada 99%.

Slotimängude puhul on asi keerulisem, sest mängutootjad valivad ühe kahest lähenemisest:

  • toota muutumatu RTP-ga kasiinomänge
  • toota mitme RTP-määraga kasiinomänge

Esimese variandi puhul on kasiinomängu tagastusmäär mänguportaali vahetades alati sama suur. Tootjad nagu Pragmatic Play, Play’n Go ja Quickspin, väljastavad virtuaalseid mänguautomaate 3–4 tagastusmääraga ning võimaldavad operaatoril koostöölepingu sõlmimisel valida portaali mänguvalikusse sobiv versioon.

Toome näitena stuudio Quickspin, kes avaldab mänge nelja tagastusmääraga: 96%, 94%, 92% ja 84%. Kuigi protsendimäärad erinevad teineteisest suurelt, poleks ükski versioonidest Eesti mänguportaalides ebaseaduslikult madal.

Mida ütleb RTP kohta seadus?

Eestis kehtiva Hasartmänguseaduse paragrahv 36 toob välja hasartmängukorraldaja inventarile ehk seadetele, vahenditele ja tarkvarale seatud nõuded. Paragrahvi neljas punkt määrab ära, et hasartmängukorraldajad peavad tagama, et õnnemängudes tehtud panused ei ületa väljamakseid enam kui 80% ehk lihtsalt öelduna on 80%-st madalama RTP-määraga hasartmängude pakkumine Eestis ebaseaduslik. Võrdluseks – hasartmänguriigina tuntud Malta hasartmänguorgan MGA seab minimaalse RTP-määra 85% peale, Lätis on alapiir veelgi kõrgem 92%.

EMTA seab õnnemänge füüsiliselt või veebi teel kasutatavatele masinatele veelgi täpsema nõude: keskmine väljamaksete summa peab panuste summasid ületama enam kui 80% vähemalt ühe miljoni mängu arvestuses.

Mänguautomaatide registreerimise juhendis on ühe kohustusliku nõudena ka tulemuse väljastamiseks juhuslikkuse generaatori ehk RNG-algoritmi kasutamise ning juhuslikult väljastatud tulemusi ei tohi mõjutada mänguga virtuaalselt ühendatud süsteemid nagu ühised jackpotifondid või lisafunktsioonid.

Tegu pole õhust võetud numbriga, vaid eksperdi kinnitatud keskmisega

Üks iGamingu tööstusharu juhtivaid kontrollorganeid eCOGRA, mis tegeleb näiteks kasiinomängude ja neid jooksutavate algoritmide sertifitseerimisega, seisab selle eest, et hasartmängude tegelikud tagastusmäärad vastaksid tootja nimetatud määrale. Kasiinomängule sertifikaadi andmiseks peab mäng läbima miljoneid simuleeritud testiringe, audiitorid veenduvad tulemuste juhuslikkuses ning annavad mängule vastava hinnangu: kõik on aus või pole tulemusi väljastav algoritm usaldusväärne.

Eesti Maksu- ja Tolliameti usaldatud audiitorite nimekirjas on 2025. aasta lõpus 18 eksperti (sh ka eCOGRA), kellel on õigus auditeerida kas füüsilist mänguinventari või kaughasartmänge. Eesti kasiinodesse ei jõua hasartmängud, mis on auditeeritud nimekirjast välja jäetud ettevõtete poolt.

Kuigi mäng läbib testiprotsessi ka arendusfaasis, tähendab mängu väljastamise järgne uuendamine ohtu, et pisiviga koodis võib hakata tulemusi mõjutama. Seetõttu läbivad kasiinomängud u kuu peale hasartmänguportaalidesse jõudmist järelkontrolli, veendumaks, et avaldamata demoversioon ja hasartmängulehtedel olev pärisrahaversioon ei erineks teineteisest.

Kuigi hasartmängurile võib tunduda, et stuudio loob mängu valmis ja ei nokitse enam ei disaini ega mängu jooksutava süsteemi kallal, käib mängude kaasajastamine, parandamine ja värskendamine asja juurde.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kommenteeri
scroll to top